Canada: Beren op de weg

Reisverhaal

landschap-canada

De verhalen over de overweldigende natuur van Canada kende ik wel, dus het werd tijd om deze eens in het echt te gaan zien! Samen met mijn ouders en vriend reisde ik af naar West-Canada. Mijn vriend en ik hebben al enige ervaring met verre reizen, maar voor mijn ouders was het allemaal nieuw, en dus heel spannend. We gingen op pad met een tien meter lange camper. Wetende dat er hier en daar nog wel eens wat wild zomaar kan oversteken, zou dit vast een groot avontuur worden.

Onze reis start met een verblijf in Banff, in de prachtige Rocky Mountains. Dit geeft je meteen het gevoel dat je in Canada bent. Nog nooit heb ik zulke immense bergen gezien als de Rockies. Het weer is nog vrij fris, maar de zon schijnt. Het perfecte plaatje voor de perfecte foto.

Tijdens onze rit richting Jasper, op de tweede reisdag, worden we opgehouden door een hele hoop vervoersmiddelen midden op de weg. Dat moet iets betekenen. We stoppen, stappen uit en zien een grote grizzly moederbeer met twee kleine beertjes. Op hun gemak liepen ze midden op de weg, terwijl tientallen ogen hun kant op keken. Al snel komen de parkwachters erbij om de boel in de gaten te houden. We zijn immers in een nationaal park, waar de wilde natuur en de mens dicht bij elkaar kunnen komen. De beren zijn nog eens extra gevaarlijk, omdat ze net uit hun winterslaap komen en dus op zoek zijn naar eten.

Het was onze eerste ervaring met beren in Canada; en dat smaakte naar meer! Later tijdens onze reis spraken we hierover met een ranger in Blue River die ons met een jeep op berentocht nam. We lieten haar de foto’s zien van de grizzlies. Wat we hadden meegemaakt was heel bijzonder, zei ze, omdat deze beren zich eigenlijk nooit zo gemakkelijk laten zien. Zelfs zij, die al haar hele leven in Canada woont, had zoiets nog nooit gezien. Lucky us!

Van Jasper rijden we door naar Wells Gray Park. Het is een uitdaging om bij onze accommodatie te komen: twee uur lang rijden we over een grof zandpad. Je kunt je voorstellen dat we erg blij waren toen we eindelijk bij ons verblijf aankwamen. De volgende dag bezoeken we de beroemde watervallen in de omgeving. Bijvoorbeeld Helmcken Falls, de meest bekende en de vierde hoogste waterval van Canada. De dag van ons bezoek begon met regen, maar voor een bezoek aan een waterval is dit eigenlijk het ideale weer. Het water stroomt met zóveel kracht naar beneden dat het bijna lijkt alsof de grote hoeveelheid water alleen als waterdamp de grond bereikt.

banff-canada
beer-canada-wildlife
ucluelet-canada
capilano-suspension-bridge-canada

Vanuit Wells Gray rijden we via Kamploops door naar Whistler. In 2010 werden in Whistler de Olympische Winterspelen gehouden. Dit is terug te zien in de omgeving, want het Olympisch dorp is nog steeds in tact. Het is een gezellige plek met veel terrasjes en outdoor winkels; de ideale afwisseling na een aantal dagen middenin de natuur te zijn geweest.

Vanuit Whistler kun je met de Peak to Peak gondel omhoog. Het is de hoogste en de langste lift ter wereld en de verbinding tussen twee bergen, de Whistler Mountain en de Blackcomb Mountain, maakt hem uniek. Je legt een hele afstand af, want binnen elf minuten overbrugt deze lift maar liefst 4,4 kilometer, ondersteund door slechts vier pilaren. Omdat er ook nog sneeuw lag hadden we even het gevoel op wintersport te zijn. Voor ons als skiliefhebbers erg leuk om te zien.

Vanuit Whistler rijden we via de Sunshine Coast door naar Ucluelet. Dit kleine dorpje leent zich uitstekend voor walvisspotten. Dat was dan ook een van de eerste dingen die we daar deden; met een zodiac eropuit. Dit was een heel avontuur, want wat gaan die dingen hard! Ons doorzettingsvermogen werd beloond met het spotten van maar liefst vier walvissen. De grootsheid van deze enorme oerbeesten was een overweldigend aanzicht. Na ons verblijf in Ucluelet zijn we via Victoria terug gereden naar Vancouver. Hier hebben we onze camper ingeleverd om vervolgens nog twee dagen te blijven.

Vancouver is een erg gemoedelijke stad met veel leuke winkels, prachtige restaurants en verschillende bezienswaardigheden zoals Stanley Park, de Engelse klok die om de twee uur een liedje begint de spelen en natuurlijk de beroemde Capilano Suspension Bridge voor de dare devils onder ons. Geen aanrader voor mensen met hoogtevrees!

Tijdens onze reis liepen we grizzlyberen en elanden tegen het lijf, maar hebben we ook grote wandelingen gemaakt waarbij we bijna geen mens tegenkwamen. Het was heerlijk om ons onder te dompelen in de overweldigende natuur!