Mexico: Midden in de Mayacultuur

Reisverhaal

palenque-mexico

Mexico staat bekend om haar stranden, het altijd aangename klimaat en wat meer recent komt het vaak in het nieuws door de muur die Trump graag wil bouwen (“Mexico will pay for the wall”). Maar het was de cultuur die ons naar Mexico trok. Zonder de Maya’s hadden wij bijvoorbeeld geen kalender gekend. Zij waren hun tijd ver vooruit met wiskunde en astronomie. Maar ook andere Meso-Amerikaanse beschavingen, waaronder de Azteken, hebben hun sporen achtergelaten in Mexico, zo ontdekte ik samen met mijn vrouw.

Chichén Itzá
De eerste Mayastad die we bezochten was Chichén Itzá. Deze stad is tevens opgenomen in de lijst van 7 moderne wereldwonderen. Hierdoor waren we een beetje bang dat alle andere Mayasteden zouden verbleken vergeleken met deze stad. Chichén Itzá wordt gezien als de belangrijkste stad van de Maya’s. Hier staat onder andere de Piramide van Kukulcán. Dit bouwwerk, ook wel El Castillo genoemd, is het meest indrukwekkende bouwwerk van de vroegere stad. Een bijzonder detail is dat deze piramide aan alle vier de kanten een trap bevat. Bij elkaar opgeteld hebben ze samen 365 treden, symbool voor de dagen van het jaar. Toch waren we bij aankomst blij verrast dat Chichén Itzá zoveel meer bleek dan alleen deze piramide. Zo waren er tal van andere Maya bouwwerken, alsook een grote cenote (een water bevattende grot waarin soms mensenoffers plaatsvonden).

Hoewel we zeker onder de indruk waren van het prachtige bouwwerk dat in een erg goede staat verkeerde, viel het tegen hoe toeristisch deze plek is. Vooraf dachten we dat de Mayacultuur centraal zou staan. Eenmaal aangekomen viel vooral de enorme hoeveelheid prularia verkopers op. Ze waren niet opdringerig, maar namen voor ons wel een deel van de magie weg. Zo waren er voortdurend jaguar geluiden te horen, komend van een ‘fluit’ die een dergelijk geluid kon maken. Vast erg leuk voor kinderen, maar erg storend voor de eigen beleving.

mexico-mayacultuur-uxmal-buiten
mexico-mayacultuur-uxmal-binnenkant
mexico-mayacultuur-mensen
mexico-midden-in-de-mayacultuur-palenque
mexico-midden-in-de-mayacultuur-teotihuacán

Uxmal
Na ons bezoek aan de koloniale stad Mérida gingen we vroeg in de morgen richting Uxmal. We hoopten hiermee de drukte voor te zijn. Toen we hier om half negen aankwamen, bleek er niets van drukte te bekennen. Waar Chichén Itzá met bussen vol bezocht werd, stonden er slechts enkele auto’s bij deze parkeerplaats. Eenmaal binnen deze oude stad hebben we slechts een handvol mensen zien lopen. In een uur of twee hebben we genoten van de prachtige Mayastad. Hier kwam de mayacultuur voor ons echt tot leven. Het bezoek aan Uxmal voelde specialer, met name omdat we het rijk voor ons alleen hadden (zo goed als). De rust die heerste terwijl we vanaf een tempel over alle boomtoppen heen keken was heerlijk. Als ik terugdenk aan de reis naar Mexico is Uxmal voor mij de Mayastad waar ik het meeste heb genoten. Als ik dan toch zo vrij mag zijn om nog een tip te geven. Ga na het bezoek aan Uxmal even naar de overkant. Hier bevindt zich de ‘Choco Story’, een chocolademuseum. Naast een echte chocoladebelevenis is er nog veel meer te zien. Om de 20 minuten speelt hier zich een Mayaritueel af, een interessant voorkomen. Daarnaast zijn er een aantal dierenverblijven, voor dieren die worden gerehabiliteerd om terug de jungle in te kunnen. Er zijn onder andere apen, prachtige vogels en een jaguar.

Palenque
Deze stad ligt midden in de jungle, wat het extra sfeer meegeeft. Het uitzicht vanuit het hoogste punt is adembenemend. Gelukkig maar, want na de vrij stevige klim in het warme weer is het wel prettig om even uit te puffen. De omgeving maakt Palenque een van de meest fotogenieke Mayasteden. Slechts enkele procenten van deze Mayastad zijn gerenoveerd. Het grootste deel is nog altijd opgeslokt door de jungle. Jungletours zijn hier ook mogelijk. Deze was wel erg pittig, we waren hierna dan ook erg moe en toe aan een verfrissende duik. Toch voegde de jungletour veel toe. Zo zag je ruïnes in hun oorspronkelijk staat. Deze wijken toch wel degelijk af van de gerenoveerde piramides.

Teotihuacán
We, of eigenlijk ik, wilde graag naar Mexico-stad. En dus haalde ik mijn vrouw over onder het mom van ‘nu we toch in de buurt zijn’. Een stad die zo immens groot is (zo’n 20 miljoen mensen), wilde ik graag eens meemaken. Dus na een binnenlandse vlucht van ongeveer twee uur, stonden we in Mexico-stad.

De volgende dag besloten we Teotihuacán te bezoeken. Vanuit het centrum van de stad is het een half uur rijden over de snelweg naar Teotihuacán. Toch reed je na een half uur op deze snelweg voor je gevoel nog midden in de stad. Een ongelofelijk aantal huisjes in de meest felle kleuren staan tegen de heuvelwanden. Onze gids vertelt ons hoe de wijken van Mexico-stad ontstaan. Een voor Nederlandse begrippen onmogelijk proces. Zo bouwen families aan de rand van de stad een huis. Hier zijn dan nog geen enkele voorzieningen. Vervolgens is het hopen dat meerdere gezinnen dit doen, zodat de overheid een kans ziet om geld te verdienen. Ze leggen vervolgens voorzieningen aan en de mensen gaan belasting betalen.

Goed, aangekomen bij Teotihuacán valt meteen de bouwstijl van de Azteken op. Deze wijkt totaal af van de bouwstijl die de Maya’s hanteerden. De oudste gebouwen van deze stad dateren van 200 voor Christus. Dit laten we diep tot ons doordringen wanneer we hier rondlopen. Hoe is het mogelijk dat ze dergelijke bouwwerken hebben gerealiseerd met het materiaal dat in die tijd voor handen was? Teotihuacán telt twee grote piramides; de piramide van de zon en de piramide van de maan. Het uitzicht vanaf deze piramides is prachtig. Wel is de piramide van de zon een behoorlijke beklimming. Iets wat eenmaal boven alleen maar een bevredigend gevoel geeft. We kijken in het rond, maar ook naar beneden. We staan op een piramide die al duizenden jaren geleden gebouwd werd, iets wat het nog indrukwekkender maakt.

Al met al is onze reis naar Mexico geweldig geweest. Naast deze prachtige tempels hebben we genoten van cenotes (waar je vaak ook in kan zwemmen), het prachtige strand in Tulum en Playa del Carmen en leuke koloniale stadjes als Mérida en Campeche. We hebben ons verdiept in de leefstijlen van zowel de Maya’s als de Azteken en hebben de Mexicaanse cultuur leren kennen.