Australië: Een kok en een foodlover in Zuid-Australië

Reisverhaal

australië-wijn-tour

Maart 2019 was de maand waar mijn partner en ik al zo lang naar uitkeken: samen zouden we naar het land reizen waar het voor ons zes jaar geleden allemaal begon.

Tijdens mijn backpack-periode heb ik vooral de oostkust van Australië gezien, aangevuld met een korte stop in Melbourne en een iets langere stop in Nieuw-Zeeland en Fiji voor familiebezoek. Nu was het tijd om Zuid-Australië te gaan ontdekken. Dé plek voor een kok en een foodlover, that’s us!

De eerste dagen van ons verblijf brengen we door in Melbourne. Hier waren we al eens geweest, dus we gebruikten de tijd vooral om even te acclimatiseren. Het toeval wilde dat we de stad bezochten toen het Formule 1 circus hier was neergestreken en we kwamen zodoende een hoop Max Verstappen fans tegen. Een vrolijke sfeer in deze toch al aangename stad was het logische gevolg. We hadden hier ook nog afgesproken met vrienden, waarmee we gingen eten bij het hoog aangeschreven restaurant Vue de Monde. In maart is het in Australië overigens nog volop zomer, dus ook een bezoekje aan het St. Kilda strand mocht niet ontbreken. Na deze zeer aangename eerste dagen halen we onze huurauto op en kan ons avontuur door Zuid-Australië en de Outback écht beginnen.

Allereerst zetten we koers richting Yarra Valley, een gebied in Zuid-Australië dat niet vaak bezocht wordt. De Yarra Valley is een prachtige wijnregio met heldergroene, glooiende heuvels die worden afgewisseld door diverse watertjes. Met name vanuit een luchtballon zie je hoe indrukwekkend dit landschap is. En na het zien van al dat fraais wil je natuurlijk ook wel een glaasje proeven. Er zijn verschillende wijnhuizen te vinden die uitgebreide wijnproeverijen aanbieden. Ook vind je er een chocolaterie. Hier kun je onder begeleiding van een Belgische patissier genieten van een chocolade proeverij. Mocht je nog niet verzadigd zijn, dan is een kopje koffie met het beste gebak hier een absolute aanrader.

Na de vele lekkernijen en mooie uitzichten van de Yarra Valley reden we door naar Philip Island. Op Philip Island kan je je makkelijk een paar dagen vermaken, maar ook heerlijk relaxen. Wij maakten er een helikoptervlucht en net als eerder in de luchtballon, bleek ook hier dat de omgeving vanuit de lucht nóg mooier is. De vele pinguïns die hier woonachtig zijn, lieten zich ook niet onbetuigd. Tijdens zonsondergang zagen we ze in volle vaart vanuit de zee het strand op komen en dartelend hun weg vervolgen.

Vanuit Philip Island reden we terug naar Mornington Peninsula, een culinair paradijsje met sierlijke wijnhuizen en uitmuntende restaurants. Wat hier echter het meeste indruk maakte, was het Jackalope Hotel. Omringd door wijngaarden geldt dit hotel, waar alles tot in de kleinste details is uitgewerkt, als een van de beste accommodaties waar wij ooit de nacht doorbrachten. Zeker wellness liefhebbers moeten zeker even even kijkje nemen bij de award winning Peninsula Hot Springs.

philip-island-australië
australië-avond-uitzicht-field-of-lights
canyon-australië
australië-danielle-auto

Met een ferry vervolgden we onze route, die ons via Geelong weer terug in Melbourne bracht. Met een binnenlandse vlucht belandden we in de ruige Outback, waar we een driedaagse tour hadden geboekt van Alice Springs naar Kings Canyon. Mijn partner is hier nog gaan skydiven, met de wereldberoemde Uluru berg op de achtergrond, maar mij niet gezien!

De volgende dag startte onze tour. Met een select gezelschap en onder begeleiding van een ervaren gids trokken we eropuit. De komende twee nachten zouden we in de wildernis gaan slapen - en wanneer je durft in een zogeheten swag. De opkomst en ondergang van de zon was een dagelijks terugkerend hoogtepunt. Heel surrealistisch met die imposante rode rotsen. De Kings Canyon leent zich voor prachtige wandelingen, terwijl de avond het perfecte decor is voor een bezoek aan de Field of Lights. Dit is een project dat nu al een tijdje bestaat en waarbij een ontzettend groot oppervlak in the middle of nowhere helemaal verlicht is. Je kunt hier als een doolhof doorheen lopen. Het eten tijdens deze dagen maken we zelf bij het kampvuur. Het is dus in alle opzichten een échte outback ervaring.

We reizen per vliegtuig door naar Port Lincoln, omdat we in Coffin Bay naar verluidt de beste oesters kunnen eten en daarnaast graag een bezoek willen brengen aan de nationale parken van Coffin Bay en Lincoln. Deze parken zijn erg rustig en de natuur is er uit de kunst. Onderweg zien we veelvuldig waarom de kangoeroe het nationale symbool van Australië is en komen we ook diverse keren emoes tegen. Na een bezoek aan de ‘Coffin Bay Oyster Farm’ konden we bevestigen dat hier inderdaad de lekkerste oesters worden geserveerd. Genietend in het water, onder het genot van een heerlijk glas Riesling proefden we hier van de best bereide oesters van ons leven.

De route voor de komende dagen brengt ons achtereenvolgens langs Port Lincoln, Port Augusta, Flinders Ranges, Renmark, Clare, Barossa Valley, Kangaroo Island en Adelaide. Op deze route treffen we veel verschillende natuur, sublieme accommodaties en gerenommeerde restaurants. De Flinders Ranges is een prachtig gebied waar we ons makkelijk vier dagen vermaken. Er zijn hier prachtige routes te rijden en avontuurlijke trails om een hike te maken. Ook de accommodaties liegen er niet om. We beginnen met een overnachting in het Wilpena Pound Resort waar we overnachten in een ‘glamping’ tent met onze eigen slaap- en badkamer. Superleuk en de sterrenhemel is ronduit schitterend. Er zijn in de buurt weinig tot geen andere lichtbronnen, waardoor het licht van de sterren volledig tot zijn recht komt.

australië-oesters-gerechten
australië-eten-gerechten
zonsondergang-australië

Daarna overnachten we bij het Rawnsley Park Station in een ‘Eco Villa’ en de laatste nacht verblijven we bij Arkaba Station. Laatstgenoemde is een van mijn persoonlijke favorieten. De service is hier geweldig en het eten verrukkelijk. Avond- en ochtendsafari’s zijn hier inbegrepen. Onder begeleiding van een ervaren gids gaan we in de avond met een 4WD op pad om de zonsondergang te bewonderen. Eenmaal aangekomen op het hoogste punt wordt er een tafeltje uitgeklapt en komt de wijn met een heerlijk kaasplateau op tafel. Dat is smullen en het uitzicht is fenomenaal. Voldaan keren we terug naar de accommodatie, waar het culinaire feest vrolijk verder gaat met een heerlijk viergangen diner. De volgende ochtend gaan we weer met de gids op pad en maken we een mooie wandeling bij zonsopgang. We lopen richting een traditionele woolshed waar ons wordt verteld hoe hier vroeger de schapen geschoren werden. Vandaag de dag zijn er nog steeds woolsheds die gebruikt worden.

In Renmark treffen we in The Frames een accommodatie die al onze verwachtingen overtrof. Eigenaren Cathy en Rick omschrijven het als Riverland Luxury en dat dekt de lading volledig. Hun idee was om een accommodatie te bouwen waarbij het de gasten aan niets ontbreekt, omdat ze zelf ook altijd het beste van het beste wensen als zij op reis gaan. Ze werken namelijk bijna het hele jaar door en weten dus als geen ander hoe fijn het is, dat als je er tussenuit gaat, je ergens terecht komt waar je volledig ontzorgd wordt en 100% kunt ontspannen. Een flavour tour en cruise zijn bij het verblijf inbegrepen. The Frames bestaat uit vier villa’s met alles erop en eraan. Zelfs een privékok is hier mogelijk. Tijdens de flavour tour neemt Rick je mee op pad door Renmark, dé noten- en fruitregio van Zuid-Australië. We brengen een bezoek aan Almondco, de amandelfabriek, verschillende wijngaarden, de ginfabriek en de bierschuur. De balans tussen educatief, amusement en culinair genot was hier perfect. Een dag later stond de cruise op het programma. Met Rick’s eigen boot varen we door de stille wateren van de Renmark rivier, de langste van Australië.

Zoals u wellicht begrijpt, hadden we hier eigenlijk nooit meer weggewild, maar Kangaroo Island wachtte op ons. We boeken hier een dagtour onder leiding van een ervaren gids, waarin alle hoogtepunten van Kangaroo Island de revue passeren: van kangoeroes tot koala’s en van zeeleeuwen tot wallaby’s. Met gemengde gevoelens laten we Kangaroo Island achter ons. Enerzijds hebben we hier enorm genoten van de natuur en de dieren, anderzijds drong tot ons door dat de reis bijna ten einde was. Adelaide vormt ons eindstation. In deze sfeervolle stad laten we ons wederom verrassen door de smaken van Australië en genieten we nog even met volle teugen van ons avontuur.

De drie aspecten die ons naar Australië lokten – sublieme gastronomie, adembenemende natuur en accommodaties die het verschil maken – krijgen van ons alle drie een 10 met een griffel. En vooral de combinatie van deze drie maakt dat ik nog dagelijks terugdenk aan deze droomreis.