Terug naar het Louvre na sluitingstijd

Reisverhaal

pyramide-louvre-museum

25 oktober 2021 was het dan weer zover. Met een select, maar mooi gezelschap van 25 personen bezoeken we vanavond het Louvre na sluitingstijd. Net als twee jaar geleden heb ik er weer ontzettend veel zin in. Wie had twee jaar geleden gedacht dat deze reis nu nóg specialer zou zijn? Niet alleen omdat het Louvre naderhand amper open is geweest, maar ook omdat we destijds de legendarische Mona Lisa al konden bezichtigen op een wijze die we tegenwoordig ‘Coronaproof’ noemen.

De dag ervoor zijn de meeste deelnemers al aangekomen en hebben genoten van een heerlijk diner in Hôtel du Louvre, gelegen aan de overzijde van het Louvre Museum zelf. In de ochtend geniet iedereen op eigen gelegenheid van Parijs. De herfstzon draagt bij aan een authentiek Parijse sfeer. Volle terrassen, chique winkelstraten en de vele andere bekoorlijkheden van de Franse hoofdstad blijven onverminderd indrukwekkend.

's Middags komen we bij elkaar voor een drankje en een hapje waarna prof. dr. Jeroen Stumpel het gezelschap meeneemt in een interessant verhaal over het ontstaan van het Louvre en een verrassende uiteenzetting waarom het Louvre is wat het heden ten dage is. Het tweede deel van zijn presentatie gaat hij in op de bijzondere beeldhouwwerken en schilderijen die we deze avond zullen gaan zien. Na deze interessante lezing drinken we gezellig een drankje en verheugen we ons erop dat we zo dadelijk als enige bezoekers in het Louvre mogen gaan ronddwalen.

Klokslag 18.15 staat iedereen klaar met zijn paspoort en steken we de straat over. We worden om 18.30 verwacht dus we zijn zelfs wat aan de vroege kant. Vriendelijk wordt de deur van het slot gedaan en kunnen we naar binnen. Hier staan 2 topgidsen op ons te wachten. We beginnen bij de werken van Michelangelo en struinen zaal voor zaal verder naar de grote Franse meesters. De gidsen informeren ons in alle rust over de mooie werken die we van heel dichtbij kunnen aanschouwen én kunnen fotograferen, zonder andere bezoekers erop wel te verstaan. Jeroen Stumpel vult met interessante details het verhaal verder aan.

Dan naderen we de zaal waar het de meeste mensen om te doen. In het deel van het Louvre dat ‘Denon’ heet, hangt in de 7e hal van Italiaanse schilderijen de Mona Lisa. De hekjes met touwen, om grote mensenmenigtes in goede banen te leiden, passeren we achteloos. We lopen direct naar het schilderij dat we op slechts 15 centimeter afstand en vanuit alle hoeken kunnen bewonderen. Als vanzelfsprekend gaat ook iedereen even met dit pronkstuk op de foto. Wat een verschil met de 20.000 bezoekers per dag die hier normaal door elkaar heen krioelen om, in een tijdsbestek van 10 seconden en van grote afstand bovendien, een glimp van dit meesterwerk op te vangen.

Als slotakkoord bezoeken we ook de zaal met de Nederlandse meesters. Natuurlijk kan Jeroen Stumpel hier nog meer over vertellen dan zijn professionele Franse collega's. Geïnspireerd door de fantastische verhalen van onze gidsen/conservatoren en de hier zo rijkelijk uitgestalde kunstwerken, keren we na ruim 2,5 uur vol nieuwe inzichten terug naar het hotel. Hier proosten we gezamenlijk op deze mooie dag en praten we nog uren na in de hotelbar. Morgen heeft iedereen een eigen programma. De een gaat op een culinaire foodtour, de andere gaat in een traditionele Deux Chevaux de stad ontdekken en weer een ander geniet van een ‘Late checkout’.

We kunnen terugkijken op wederom een geslaagde trip en er worden alweer volop plannen gesmeed voor volgende mooie reizen en unieke belevenissen. Want over 1 ding zijn we het allemaal eens: samen genieten van de mooie wereld waarin we leven hebben we niet alleen gemist, maar kan op uiteenlopende manieren op fantastische wijze worden ingevuld. Dit event is daar een pakkend voorbeeld van en onderstreept andermaal dat denken in mogelijkheden loont.